dinsdag 18 mei 2010

zondag 16 mei




Vandaag ging het beter weer worden... Na de regenbuien van gisteren (waar ik ook 2 maal "prijs" had) is dat al een hele verbetering! Qua temperatuur kan het wel nog een stukje beter. Meer dan 14 graden voorspellen ze niet. Voor de zekerheid neem ik het rugzakje mee. Extra eten, kledij en een fototoestel gaan mee. Hoewel ze geen regen voorspellen ziet het er toch maar grauw uit. (dat zal later nog duidelijk worden als ik 's avonds het weerbericht zie: Er is sneeuw gevallen op een 30km van waar ik zit)


Ik neem de auto en parkeer me in Garbana. Fietsje uitpakken en al snel doe ik de extra kledij aan: Er snijdt een gure noordwestenwind door de vallei.


Even later vat ik de eerste helling aan. De Puerto De La Sia is goed voor 600m hoogteverschil met een top van 1200m. Samen met een cantabriër uit Santona (en hij spreekt engels!) bereik ik die top. Het is wel heel mooi, maar door het gure weer ziet het er toch een ietsje minder uit. Het windmolenpark op de top draait op volle toeren...


Ik neem afscheid van onze spanjaard (= Ola en een handgroet) en daal af naar de provincie Burgos. Het is hier duidelijk nog geen lente. Hier en daar ligt er zelfs nog sneeuw en de bomen hebben nog niet veel blaadjes... En het is koud! Meer dan een 8 graden gaat het niet zijn! En dan die wind....

In een cafeetje drink ik een warme thee, tank extra water en eet een wafel. Nu ben ik klaar voor de klim naar de Portillo Lunada. Langs deze kant (zuidkant) is hij niet te lang (9km) voor 550m hoogteverschil. Vrijwel het ganse traject koude tegenwind. Verdorie! Blijft die koude wind me nu achtervolgen? Ik ben wel goed ingeduffelt... De rugzak is, afgezien van eten en fototoestel leeg. Intussen zie ik steeds meer sneeuw. Vlak voor de top is het zelfs zo erg dat ik even een stukje te voet moet gaan. (zie foto)
Boven neem ik nog enkele foto's, en merk dat de noordkant van de pas vrijwel sneeuwvrij is. Snel naar beneden dus om wat meer temperatuur te voelen. De weg van de Lunada is langs deze kant niet echt geweldig. Hoewel er geen putten en bulten in voorkomen is hij toch zo oneffen dat je net op een golfplaat fietst... Het uitzicht daarentegen is grandioos! Hoewel je maar op 1300m zit heb je de indruk dat je tegen de 2000 aanzit. Halverwege de afdaling (totaal volgens de boeken 30km - je gaat dan 1300m naar beneden) even bijtanken in een cafeetje. Tot aan Lierganes blijf ik de Rio Miëra volgen. Dan ben ik eindelijk beneden. Nu volgen nog de Puerto Alisas (674) en de Puerto Del Ason (675)
Ik heb gemerkt dat Blogger de foto's niet plaatst waar ik ze wil hebben. Daarom ga ik vanaf nu veel kleinere updates uitvoeren, zodat de foto's staan waar ik wil. Nadeel is wel dat je altijd onderaan de bladzijde moet beginnen lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten