donderdag 27 mei 2010

terugreis - deel 1

Maandagmorgen vertrokken vanuit Proaza. Maar nog niet naar huis. Eerst nog eens een tussenstop maken in de buurt van Clermont - Ferrand. (de samenvoeging van 2 steden, beide aan een oever van de rivier (Zoals Buda en Pest in Hongarije)
Hoofdreden van de omweg is de Puy De Dome... Jaren geleden was ik daar eens in de buurt maar ik mocht er niet op. (dit is : met de fiets)
Je mag er nog steeds niet op, vooral wegens teveel ongevallen met fietsers die de afdaling maakten... (omgekeerd lijkt me lastiger, als je er rekening mee houd dat dat ding aan 12% omhoog gaat)
Maar als je vroeg genoeg vertrekt, en de slagbomen nog dicht zijn, kun je even (illegaal) de Puy opfietsen.
Dinsdagmorgen om 5u30 opgestaan. Ik drink en eet iets op de kamer. Granny - koeken als ontbijt met kraantjeswater. Tegen 6u is de fiets klaar... Nog even wachten tot de zon voldoende licht geeft en om 6u11 begeef ik me op pad.
Ik leg de 2km naar de afslag in 5 min af en start de klim. Het is al direct heel steil en het zal niet verminderen. Daar is de slagboom. Ik ga er rond en vertrek terug. Opnieuw 12%. Ik heb de zon aan mijn rechterkant schijnen. Dan, door de kurkentrekker vorm van de weg kom ik in de schaduw. Om er een kilometer verder terug in de zon te komen die me nu aan mijn linkerkant beschijnt. Mijn hoogte meter klimt snel op. Elke 4 trappen komt er een metertje bij... Nog een 200hm te overwinnen. Echt lang (vanaf de slagbomen een 4km) is de klim niet. Wel steil...
Na 40min ben ik boven. Foto's nemen en even rondkijken! Nog even een 15m hoger fietsen (naar de zendinstallatie van de TV) en nu kan ik echt niet meer hoger. Omdraaien - voor mij liggen de kleinere vulkanen als golfholes te schitteren in de zon. En iets verder zie ik het Massief Du Sancy liggen. Met zijn 1847 meter het hoogste punt van midden-frankrijk.
Sancy steekt echt boven het landschap uit. Een duidelijk verschil in geologische structuur met de rest van het landschap in de buurt. Even nakijken op 't internet: En inderdaad, De Sancy dateert van 250-500 miljoen jaar geleden; terwijl de Puy-keten slechts 100.000 jaar oud is. Ik verlies teveel tijd en maak de afdaling nu in 1 keer. Terug over de slagboom en de rest van de trip afwerken. De drie colletjes in de buurt moeten er ook aan geloven en achtereenvolgens gaa de Ceyssat, de Moreno en de Goules voor de bijl. Eigenlijk mooie klimmen, dikwijls aan meer dan 5% en zelfs soms (de Goules) tot 10%. Leuk! Afdalen, douchen en.... ontbijten!
Dan alles in de auto en ditmaal rechtstreeks naar Sint Niklaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten