vrijdag 21 mei 2010

Cangas de Narcea

Vandaag een tripje gemaakt met de auto naar Cangas De Narcea. Vrij toeristisch, wel leuk en ook nog goed warm... En gelukkig had ik de fiets bij voor een mooi rondje mat de volgende Puerto's:
Puerto de Ranandoiro - Puerto de Ceredo en de Puerto de Leitarriegos. 1181, 1359 en 1525 meters hoog.
Allemaal hebben ze wel (volgens de boeken) het gegeven dat ze niet echt kuitenbijters zijn (op de laatste 2km van de Ceredo na dan). Iets wat ik vandaag, na de Angliru en de Tenebredo (met ook een stuk van 700 meter met een gemiddelde van 16%) wel wilde. Dat ik daarvoor een verplaatsing moest maken nam ik er maar bij.
De Ranandoiro start zoals ik verwacht had. Rustig. Na een 25 km ben ik zo een 450 meter omhoog. Plots krijg ik een stuk voorgeschoteld vabn 1600 meter aan 11%! Dit stond nergens vermeld... Onmiddellijk daarna krijg ik een (verlichte) tunnel van bijna 2 km voor de kiezen. Gelukkig loopt die aan een 4% omhoog zodat ik er snel door ben. En het is daar zo verkeersluw dat ik geen enkele auto tegenkom... Ik zit nu tegen de 900 meter aan. Normal nog 281 te gaan dacht ik... maar ik start aan een afdaling. Even later blijkt dat ik in pakweg 6km er volgens de bordjes 14 heb afgelegd. Met dat steil stuk en de tunnel hebben ze blijkbaar de Ranandoiro afgeknot. Een goeie zaak voor de bewoners, nu moeten ze die pakweg 50 bochten ook niet meer nemen. En voor de wielersport stelde deze Puerto toch niet veel voor...
Zo start ik al sneller dan verwacht aan de Ceredo. Lang, niet stijl, altijd rechtdoor... Beetje vervelend (net als die stevige tegenwind). Dan komen de laatste 3 km er aan. Zo grof zijn die ook niet, maar er is er toch eentje bij van tegen de 9%.
Veel erger zijn die grote vrachtwagens die me regelmatig passeren. En het zijn er allemaal van dezelfde firma. Vlak voor de top van de Ceredo wordt het me duidelijk: Daar wordt zwarte steen gemalen. Het stof ligt over de baan en als er een auto passeert vliegt alles omhoog... Ik rij links van de baan om dit zoveel mogelijk te ontwijken. Ook even voor de top is er blijkbaar een ontginningsgebied. Van daar af wordt het naast de weg terug beter. Ik passeer de top (veel koeien, mooi zicht maar niet spectaculair en daal af naar Villablino. Intussen ben ik ook Castilia en Leon binnengereden.
Villablino ligt mooi te blinken in de zon (het is goed warm, en ik heb , om mijn armen te beschermen zelfs de mouwtjes aan). Ik stop er even, om iets te eten en te drinken en vervolg te tocht over de Leitariegos. Die is echt regelmatig: beide zijden zijn aan 4,7% aangelegd. Mijn nkant is wel maar 11km lang. De andere kant is goed voor 24... Een mooi vooruitzicht! Ook deze helling is mooi zonder spectaculair te zijn. De top doet ietwat vreemd aan. Een klein dorp zonder meer. En allemaal in dezelfde grauwe steen...
Afdalen dan maar! Geweldig! Je hoeft niet te remmen, en je snelheid maakt het mogelijk om toch nog eens links en rechts te kijken (al moet je wel opletten). Pas in de laatste 10 km voor Cangas speelt de tegenwind opnieuw op. Daar gaat het dan ook maar aan 1 a 2 % mleer naar beneden... En die wind compenseert dat.
Fietsje in de auto! - een snelle kattewas (had water bij) - andere kleren aantrekken - Daar ga ik dan Cangas de Narcea gaan verkennen. 't Is er leuk! En als ik er in de buurt mocht zitten ging ik er wel regelmatig naar toe. Maar nu ist te ver... Zeker met zware concurrent Oviedo in de buurt (Tapas! Tapas!! Tapas!!! en ook wijn!!!!)
Terug in Proaza eet ik nog een iets en begin te bloggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten