zondag 1 augustus 2010

sunday rainstorm

Het weerbericht klopt! Tussen 14 en 16 uur heeft het hier zwaar geregend. Net zoals op de buiensite te zien was. Ik had het programma al een beetje aangepast (vroeg weg)en enkele escape-routes ingelast.
Goed 9 uur zat ik al op de fiets, richting Col D' Entremont. Een mooie opwarmer van 300m hoogteverschil. Boven daal ik af richting Riom. Mooi weer, geen wolkje an de hemel laat vermoeden dat het binnen enkele uren gaat gieten. Na nog een tussencolletje daal ik af richting Col De La Serre. De weg is smal, rustig en mooi. Genieten van het uitzicht! De bebouwing kan je vergelijken met die in de Ardennen, doch bhet landschap is totaal anders. De Serre is een echte col. Vrij steil met enkele hairpins. Leuk! Even afdalen en de oostkant van de Pas De Peyrol aanvatten. Er staat een erg harde westenwind die het er niet makkelijker op maakt. De % zijn gelukkig niet steil (4-5%), en wanneer ik aan het 10% stuk kom zal ik in de luwte van de berg zitten. Boven is het nog steeds mooi weer, al zijn er wel al redelijk wat wolken komen opzetten. Ik daal af om de noordkant eens te beklimmen. Deze kant, met 270m te overwinnen in 2km, was er in de Tour eens teveel aan voor Axel Merckx. Virenque was weg, en zou de rit winnen. Ik kom aan het brugje - waar de steile stukken starten, en draai om. Plots voel ik een eerste regendruppel. Het is nochtans maar 12u15. Ze beginnen er dus vroeg aan...
Terug naar de pashoogte. Zo een 13% stuk is steil, maar eenmaal in je ritme valt het nog wel mee. Boven begint het te onweren! Nog snel een foto en afdalen naar de Entremont (noodplan B!). Ik heb de regenkaarten gezien - die zagen er ronduit héél slecht uit - en rij terug. ALs ik na een 10km terugkijk ligt de Puy Mary in het zonnetje te blaken... Toch een verkeerde beslissing genomen? Nu mis ik de afdaling naar Mandailles (zoals gezegd: SCHOON!) en kan ik daarvan geen foto's maken (al geven foto's altijd maar een deeltje van de pracht weer). Daarnaast mis ik de Col Du Perthus en de Col de Cere.
Op de top van de Entremont kijk ik nog eens goed rond. De Puy Mary is niet meer te zien van de bewolking. Ik rij de laatste 7 km naar beneden.
Douchen, iets eten, de was doen en... 2 uur naar de regen kijken. Tv is "out" en ook het internet heeft kuren.
Deze avond proberen van zoveel mogelijk van het EK atletiek mee te pakken.
En de foto's van vandaag volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten