woensdag 4 augustus 2010

mooi weertje!

Windstil deze morgen! Dit gaat niet lang duren. Eenmaal de aarde opwarmt komt de wind vanzelf opzetten. Rustig ontbijt. Wel zorg ik ervoor om geen melkprodukten te eten. Dat gaat al een stuk schelen qua vertering bergop.
Fototoestel mee, en op weg naar het "dak" van dit verlof. De 2408m van de Envalira. De eerste km zijn nog vrij enerverend. 't Blijft een hoofdweg. Ook de pentes zijn enorm verschillend. Vlakke stukken wisselen af met al vrij pittige hellingen. Nochtans kun je altijd even recupereren na zo'n stuk. Pas vanaf de afslag met Incles (mooie vallei) wordt het regelmatig. Tegen een 7% gaat het nu omhoog. Ik kom mooi in mijn ritme en rij vlot omhoog. Blijkbaar toch beter gerecupereerd dan ik vooraf vreesde. Intussen is de wind aangewakkerd. Gelukkig zit de bergflank er grotendeels tussen. Op een 3km voor de top jaagt de wind echter grote mistbanken over de weg. Plots wordt het erg koud... Ik haast me toch om boven te geraken. Neem enkele foto's en in de dikke mist terug naar beneden. Lijkt gevaarlijk, maar valt in de praktijk wel mee. Geen enkele auto rijd in die omstandigheden zoals anders en 't is ook maar enkele km. Net onder de mistbank maak ik een foto. Die krijg je straks te zien! Aan de vallei de Incles sla ik af. Dit is zo een typische plaats waar de mensen komen picknicken en de natuur intrekken. 't Is er wel heel mooi.
Teru in Canillo tank ik wat eten en drinken, en rij verder naar Encamp. Eerst even Encamp stad verkennen met de fiets. Veel winkels, veel hotels - eigenlijk niet anders dan Canillo - maar groter. Dan vertrek naar Els Cortals. Een eindpunt (geen col dus), maar wel de andorese tegenhanger van Alpe d'Huez. En ik kan je zeggen... Hij is vèèl lastiger! Met een eerste stuk van 470m hoogteverschil op 4,83km weet je eigenlijk al genoeg. De resterende 3,8 km gaan dan ook nog tegen 7,5% omhoog. Reken maar uit...
Boven is het heel rustig. Op de dazen en ander vliegend gespuis na dan. Er is zelfs een echte klim muur, en vandaar kun je normaal met de skilift naar 2551m. Ik vindt het zelfs jammer dat er niets is waar je kan drinken, want het is er wel mooi rustig. Misschien is dat wel de reden...
Afdalen, terug die drukke weg op tussen Encamp en Canillo. Weer dat stuk van 12% vlak voor het hotel (ja, dit is ook een stuk van de Envalira) en dan Eten, douchen, de was enz...
Ik probeer een afspraak bij de plaatselijke kapper te versieren, maar als 10 minuten bijna een half uur worden, vraagt ze me om binnen een half uurtje terug te komen. Ik probeer wel, maar 't lukt net niet en ben daar pas na 40 min terug... Er zit al iemand anders te wachten. 't Zal dus niet voor vandaag zijn.
Ik eet een goeie pasta en lekkere paella bij de Bretoen hier in de buurt. 't Is ook een fietser, dat schept een band(je). Hij heeft me toch enkele tips gegeven. Morgen toepassen!
's Avonds is blogtime. Bij een glaasje wijn, terwijl de sportzender hier opstaat. Ik bekijk mijn armen en hoofd eens in de spiegel en merk dat het weer een lastige nacht zou kunnen worden... Weeral vuurrood en dus goed verbrandt...
Voila!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten