dinsdag 3 augustus 2010

Nice Day!

Er vroeg uit. Ontbijten enz... Tegen 9u15 vertrek ik. De eerste pas (col Ordino - 1981M) ligt zowat aan de voordeur. Maar 't lijf wil nog niet echt mee. Dus héél rustig op die eerste helling. Zoals de meeste colls in Andorra is hij niet echt gemiddeld steil, maar zitten er toch potige stukken in. Mijn ontbijt ligt weer op de maag (heb dat dikwijls - ook in belgie) maar ik geraak eigenlijk zonder moeilijkheden boven. Wél traag! Een lange afdaling naar Ordino (waar de Arcalis begint)met enkele rotte bochten (zo van diegene die hoe verder hoe korter draaien...) en serieuze voren in de weg maakt het me niet gemakkelijk. Beneden is het even zoeken naar de juiste weg. Naar Arcalis! De enige keer dat deze berg beslissend was in een grote ronde was die keer dat Jan Ulrich Pantani en Virenque het nakijken gaf. Al moet ik er dan ook wel aan toevoegen dat het sloopingswerk eigenlijk al op de Port D'Envalira en de Ordino was begonnen. Arcalis op zichzelf is niet zo een killer...
Pas in El Serrat starten de echte serieuze pentes. De weg slingert mooi omhoog langs een riviertje. Een tunnel - en de eerste wintersporthotels dienen zich aan. Toch moet je nog een 300m hoger om de finish te bereiken. Nice! 2238m staat er ergens te lezen. Ik probeer nog hoger te geraken, maar de weg naar de Port De Rat is zo slecht dat ik ervan af zie. Veel foto's nemen in de afdaling. Het haalt de snelheid er wel uit maar dat moet je er bij nemen. Ben wel op vakantie! In LLorts stop ik om te eten en te drinken (tanken...) Verder voorbij Ordino tot in La Massana om de weg naar de Port DE Cabùs in te slaan. Eerst nog tussen de huizen (verkeer), maar al snel, na de afslag in Erts heel landelijk en rustig! Uiteindelijk gaat het hier over een kleine 18km 1150m bergop. Hoe bedrieglijk dat is, merk je pas als je de ene na de andere km van meer dan 8% voorgeschoteld krijgt. Zouden die 3 makkelijke km vlak voor de top daar voor iets tussen zitten? (3km - 70m hoogteverschil)
De slotkm van deze col zijn nochtans echt de moeite waard. Enorm rustig, veel fauna en flora én een prachtig uitzicht over Andorra. Uren kan ik daar doorbrengen...
Dan terug naar beneden. Richting Andorra La Vella. Door 2 drukke tunnels (afdaling - dan valt dat nog mee) en veel raar opkijkende automobilisten. Miss ergens een afslag gemist? Ik eindig toch ook in Andorra stad en start de 10km slotklim naar het hotel. Tevens zijn dit de eerste 10 km van de Port d' Envalira. Veel wegenwerken, veel verkeer en ik ben nu al zeker dat ik de Envalira wel zal doen, maar dan wel vanaf het hotel. Rond 17u30 ben ik binnen. Douchen, eten, enz...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten