vrijdag 6 augustus 2010

Andorra "anders"

Had ik enkele dagen geleden niet geschreven dat de Andoreese cols eerder "lang en niet te steil" waren? Wel... Vandaag heb ik alle dingen, die niet onder deze context vallen eens verkend...
De eerste was de klim naar Os De Civis. Dit gehuchtje ligt op 1480m hoogte, maar de weg (eindpunt) loopt op tot 1660m. Vooral de laatste 3,5km zitten konstant tegen en over de 10% aan. Met in de laatste km het summum!
Overigens viel deze klim nog vrij goed mee. Buiten de laatste 3,5 km is het dikwijls ook heel steil, maar zijn er voldoende recuperatiepunten.
De tweede was de 8,5km klim naar de "Collado de La Gallina" (1909m). Je stijgt zowat een 700m over deze afstand. Probleem (nu ja) is dat deze col zo onregelmatig is dat je nooit in je ritme komt. Een tweede merkwardig punt is, dat bij deze col de bochten heel steil zijn, en de tussenstukken eerder minder! Ik heb geen enkele binnenbocht genomen! En er zijn lezers die weten wat dat betekend! Gedurende de laatste 3 km vertoont de pasweg een meer constant patroon. Op de top kun je wel verder - maar alleen met de mountainbike of de auto...
Dus foto's nemen en terug naar Aixovall - waar beide beklimmingen starten.
De laatste van de dag situeert zich iets zuidelijker in Andorra.2 jaar terug won Alessandro Ballan er de bergrit in de Vuelta, en hield er de "gouden" trui aan over. Goed, hij was wel met 8 min voorsprong aan de laatste klim begonnen, maar toch knap!
De Alto De La Rabassa (heeft ook andere namen - dit is hier blijkbaar gebruikelijk) start heel erg aggresief: 300m aan pakweg 12-13%. Buiten een makkelijker stuk na 1km blijft hij de eerste 5km toch wel erg steil. Uiteindelijk gaat het in 17km 1100m omhoog - maar tegen de tijd dat ik aan de eerder gemakkelijker stukken kom zijn de benen al vrij "dood". Morgen las ik een rustdag in.
De afdaling doe ik langs de kant die de Vuelta in bewuste rit (ze deden die klim 2x) ook nam. Wat een beloning! Ligt de beklimming constant onder de bomen, dan is de afdaling echt boomvrij! En mooi! Helaas weet ik uit ondervinding dat mijn beperkte camera dit soort zaken niet aankan... Maar 't is wel voor dit soort zaken dat ik op in de bergen ga fietsen!
Enfin, eenmaal beneden naar de auto - terug via die ene weg door Andorra - en de laatste ker bloggen over Andorra. Morgen ben ik hier weg... Een eerste stap(je) terug richting Belgie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten