zaterdag 16 juni 2012

Zaterdag 16 Juni - fietsplezier!

7u38: ontbijten! In het hotel (ontbijt niet inbegrepen) €8.60! En je kreeg er een eitje, kaas, ham en worst bij! Soit, allemaal dingen die ik niet en (mag)eten, dus snel een keuze gemaakt voor de pub op de hoek. Tas koffie, twee grote stukken brood met confituur en een glas sinaas (vers!). €2.50... Tegen goed 9 uur ben ik beneden om de fiets uit te laden. 20 min later vertrek ik naar de Puerto de Palombera. Dit is een schitterende trainingscol! Vrij constante % en ook de bochten liggen goed. Ideaal om te leren afdalen! En dan ook nog een supergoed wegdek! Om van de uitzichten nog maar te zwijgen... Ik geef eens goed gas op die puerto! 39 min doe ik over die laatste 10 km (520 HM). Niet super, maar wel al niet slecht! Boven obligate foto's (laten)nemen en dan afdalen naar de hoofdbrok van de dag: De Alto Campoo. Een lange, niet steile klim (gem 5,58% en maximum van 10,8). Alleen, zat ik op de Palombera nog uit de wind (die woei over de bergflank waar ik tegenop ging!), nu is het wel raak. Harde windstoten, langs de zijkant links vooraan... Opletten en geen gekke dingen doen. 2 handen aan het stuur, want een rare windstoot zet je soms ineens 20 cm verder. Mijn aandacht gaat dan ook naar het zo comfortabel mogelijk fietsen, en de snelheid heeft geen belang. Even ga ik verkeerd (de enige afslag die er was, rij ik mis...) maar dan vat ik de laatste 6 km van deze klim aan. Was dz weg tot dan toe heel breed, met lange grote bochten (vrachtwagens - skistation op 1600m hoogte), dan wordt het nu wel smalletjes. Ik heb de wind nu volledig op kop (veiliger)en maak dan ook niet veel snelheid. (later kom ik tot de conclusie dat ik op een vlak stuk, met tegenwind 21/uur (HR 135) rij en met meewind vlotjes 40/uur (Hr 108)...) Voor de laatste km zit opnieuw in de luwte. Gelukkig. Nu maakt m'n Garmin gewag van stukken tot 17%!!! Ze waren er dus wel even naast in de boekjes (enfin, 't internet...) Als ik boven kom krijg ik spontaan applaus van een groep Spanjaarden! Vier ervan willen zelfs met mij op de foto! Toch eentje bij die ietwat engels spreekt! Oef, kunnen we toch vlotter communiceren! Ik daal deze prachthelling af tot aan de eerste bergbar die ik tegenkom. Vriendelijke mensen! De haard brandt! Intussen heeft de zon zich weggestoken achter een donker pak wolken. Temperatuur is meteen met 10° gezakt. Thuis gekomen bekijk ik een vreemd schouwspel. De donkere wolken komen van over de Alto Campo naar de vallei rollen. Tegelijk komt vanuit het stuwmeer (ligt aan de andere kant van Reinoso een soort mist opzetten (zoals in The Fog! (alleen geen monsters gezien)) die het stadje deels overspoeld. Alles zit nu onder een pak wolken en de temperatuur is gezakt tot 14°. Lange broek dus aan en nu gaan eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten