donderdag 28 juni 2012

Keuzes...

Volgens het weerbericht wordt het een bewolkte voormiddag, met daarna in gans Spanje zonneschijn! Het begin klopt al! Het wolkendak hangt zelfs zo laag dat je de druppels voelt als 10u vertrek ik met een dubbel plan: Bij aanhoudend slecht weer rij ik terug naar Arenas De Cabrales om daar een minder hoge klim te fietsen. En bij goed weer? Rond de Pico's... Goed voor 198 km en een pak bergpassen. Op de eerste (de laagste - slechts 445m hoog) zit ik al op 300m in de wolken. Mist dus. De volgende 60km blijven onder die 300m grens. Zodat ik de beslissing nog even kan uitstellen. Naast de Cares (een van de 3 rivieren die de Picos De Europa beheersen (de andere zijn de Sella en de Deva)) rij ik naar Panes. Eigenlijk wil ik ongeveer elke km afstappen en foto's maken... Na Panes komt de Deva om de hoek kijken (De Cares mondt daar in uit). De desfilderado de la Hermida is al even prachtig. Overal zie je hier ook zalm en forelvissers. De zalm wordt hier trouwens geregistreerd. Alleen wil dat wolkendek maar niet omhoog. In Hermida stop ik om iets te eten. Mijn powerbars zijn intussen op (ben ook al 70km onderweg) en ik bestel een broodje. Pech - alleen met vlees. Tja, voor 1 keertje s dan maar... Ik besluit om tot aan Potes verder te fietsen, en als het weer daar niet verbeterd is, rij ik gewoon terug. De kloof opent zich, en tegelijk komt er een beetje wind tussen door! Vind ik goed, want zo worden die wolken misschien weggeblazen! Juist, had alleen niet verwacht dat die wind ineens zo sterk doorkomt dat ik bij momenten bijna van de fiets val. Echt nog niet meegemaakt. In nog geen 10 minuten gaat het hier van bewolkt zonder wind naar zonnig met enorme rukwinden. Ik heb hem in de rug. En rij dus door voor de Pico's ronde! (198km) De eerste hindernis is de Puerto de San Glorio. Start op ...17m (ligt wel al een eindje achter me) en top op 1609m. Zou een regelmatige klim moeten zijn. Klopt niet, heel gevarieerd. Veeel schakelen! maxima wel niet boven de 11%. Pas in het laatste deel wordt ie mooi. De top is dan weer een tegenvaller. Weinig te zien, en niet echt onderhouden (ligt ook weer op de grens tussen 2 regio's) Intussen is de wind keihard (nog steeds) tegen gaan blazen. De afdaling moet ik dan ook constant bijtrappen! Onder de 3% geraak ik niet vooruit (!). Gelukkig moet ik afslaan naar de volgende pas: De Pandetrave (1562m). Maar daar zijn ze over 3km het asfalt aan het vernieuwen. Sort dan toch, Is meer plak en kunstwerk, maar vooral het hoe is een probleem. Ze gieten pek, kappen er kleine steentjes over en wachten tot de auto's het erin rijden... Na 30m hangen mijn banden vol... Afstappen en te voet verder. De Pandetrave heeft een totaal ander uitzicht den de San Glorio. Boven blijkt vrijwel heel de vallei naar Posada De Valdeon vol mist te hangen. En de mooie Picos zijn , op een glimp na, niet te zien... Een auto voor me heeft ook last van de mist, en laat me voor. De afdaling is echt speciaal. Stukken van 17/18 % zijn niet zeldzaam. Beneden (in Valdeon) zit ik op terras als die Spanjaard aankomt. De begroeting is niet mis! Haj Alberto! We drinken iets en ik rij verder. De Panderruedas is 1450m hoog. Posada ligt op 950m. Kleine 40 min moeten volstaan. Weer mist, en ook in de afdaling geen beterschap. Ik zet de bril af (zie ik meer) en rij voorzichtig naar beneden. Behalve een kleine knik (Puerto De Ponton) is het eigenlijk nu 50 km afdaling en vlak. In die mist is het geen lachertje. Luisteren naar autos, letten op de signalen op de weg... Pas op 950m opent het wolkendek zich. Om onmiddellijk plaats te maken voor de "desfilderado de los Beyes". Verdomd indrukwekkend! Elke 20m een bocht... Snelheid halen is niet mogelijk. Smal - Er kan altijd een tegenligger aankomen. Maar wat een zicht! Hier en daar neem ik foto's, en heb spijt van de plaatsen waar ik dat niet deed. Pas aan Puente Vidosa stopt het ongeveer. Toch zo een 20km lang. En zo (schatting) een maximaal hoogteverschil van toch een 400 meter. Verder afdalen, tegenwind overwinnen (hier altijd), douchen en eten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten