maandag 9 augustus 2010

Port de Paiheres en andere

Flanellen benen. Dat gevoel had ik al bij het ontbijt, en nu ik op de fiets zit wordt het er niet beter op. Slechte dag zekers?
Toch maar starten. Eerste helling: De Col Du Garavel. Voet op 400m, en boven op 1250. Van bij de start gaat het al door een mooie gorge. Nadeel van zo'n zaken is dat het wegdek (door vallende stenen wat beschadigd) niet veel soeps is. Ik neem nu al het besluit om de rit van morgen ook langs hier aan te vatten. Want in een afdaling lijkt dit me minder leuk...
't Is een lange klim. Liefst 18km voor je aan de top komt. Er zit dan wel een stukje van bijna 3 km aan echt mindere % in. Onderweg mooie dorpjes ter afwisseling van de groene boorden. Na St Colombe Sur Geutte gaat het aan 9% omhoog. Toch 3 km. Daarna valt het wat terug, om dan na die schiervlakte terug aan te sterken naar 6 - 7%. Vlot gaat het niet. Vooral op de 9% stukken blijft het harken vandaag. Normaal heb ik dit op die pentes toch niet. Boven is er een panneau... Verder niet echt veel te zien. Na een korte afdaling gaat het terug eventjes omhoog naar de Col de Mouris. Buiten een varkensboer en zijn kwekerijen zie je daar ook niets.
Dan maar afdalen naar de Gorges van de Aude. Heel snel gaat het nu richting Usson Les Bains.
Daar start de Pailheres... 2001 m hoog, maar vooral een stevige kuitenbijter. Al onmiddellijk krijg je een 10% stuk te verwerken. Daarna loopt het even terug, maar toch blijft deze Col heel zwaar. Op een hoogte van 1200m wordt het mooi. Maar toch zo lastig... Talrijke hairpins geven je telkens een ander beeld. Die afwisseling doet deugd. De laatste 500hm zijn om in te lijsten. Je ziet de weg onder en boven je mooi verlopen.
De top is ingenomen door een horde Tsjechen. Met fiets. En allemaal een volle drinkbus - En geen spatje zweet te bekennen! Ik maak me sterk dat die groep naar boven is gebracht om dan nu de Pailheres af te dalen. Er zijn er zelfs bij op sandalen...
Afdalen! Een heel snelle afdaling. Halverwege stop ik om iets te eten. Een "sandwish en een cola". Daar hoor ik dat de Col Du Pradel gesloten is. Die moest ik nemen om terug in de buurt van Axat te geraken. Als echte belg ga ik toch eens kijken wat er scheelt. Ik ben trouwens niet alleen! Voor een gesloten weg rijdt er hier nog behoorlijk veel volk rond. Na 3km kom ik aan het hekele punt. Gedurende een 100m is het asfalt opgebroken. Dus even te voet en dan verder fietsen! Een echte hindernis kom ik evenwel 4km verder tegen. Een complete kudde koeien verspert de weg. Ik stap af, maar ga wel resoluut verder en ze gaan (langzaam) opzij. 500 m verder is de top. Er staan 2 Duitsers foto's te nemen. Als ik aankom hebben ze er eentje waar ze allebei opstaan. Natuurlijk krijg ik er ook eentje in return. Na een schitterende afdaling (niet de weg - maar wel de dorpjes en gorges) sla ik een "rf" in. Wel goed geasfalteerd, brengt dit wegje me opnieuw naar 1250m. Mooi. Was me aangeraden hier. Ik ben blij dat ik het gedaan heb...
Alleen de afdaling naar Axat was iets minder. Weer teveel kiezeltjes op de weg. Dus rustig blijven en geen risico's.
Totaal weer 118km en 3300hm vandaag. Ben moe.
Goed eten en op tijd gaan slapen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten