donderdag 5 augustus 2010

De wind van voor...

Mooi tochtje gepland. Fietsen in de buurt van Seo De Urgel. Met onder meer de Collado de Boixols (spreek uit: boicholl)en de Puerto Canto. Colls die regelmatig op het traject van de Vuelta liggen. 2e en 1e categorie. Geen onoverkomelijke dingen dus. Enig puntje: de trip is 170 km lang.
Met de auto een 6 km voorbij Seo De Urgel. Fietsje klaarmaken en op weg. Zuidwaarts, de vrij drukke weg op die lichtjes bergaf gaat (dan zijn die km op die drukke weg sneller gedaan). Na 22km rechtsaf. De Boixols op. 18km klimmen voor slechts 850m hoogteverschil. In het begin dus wat op en wat af (waarbij je altijd meer stijgt dan daalt)maar na enkele km gaat 't echt bergop. Een mooie col. Leuke kloven en afgronden al na enkele km klimmen, prachtige zichten en mooie natuur. Ik vraag ma na enkele km zelfs af of deze weg wel gebruikt wordt! Asfalt is ook in erg goede staat (spanje = verzorgd). Boven wordt het zelfs echt fenomenaal. Een van de mooiste hellingen die ik ooit al gezien heb. De (korte) afdaling naar Boixols is al even mooi, net als de manier waarop het dorpje tegen de berg aangekleefd ligt. De 2e helling, Collada de Faidella, is al even mooi. Alleen erg kort, wegens maar 150m hoogteverschil. Dan afdalen naar Tremp. Een winkeltje zoeken (proviand), en verder naar de voet van de Puerto Canto. Ik zit op 500m hoogte, nog 42km om aan de voet van die helling te geraken. En de wind blaast sterk in het aangezicht. Het rare is, ik heb die wind al gans de dag tegen. Ook in de rustige afdaling was het veel harder werken dan ik hoopte, bergop op de Boixols zat ie ook al tegen, en nu lijkt die wind zelfs volledig gedraaid te zijn. En bovendien nog in kracht toegenomen! 40km tegenwind, licht bergop, gene zever! En ik moet krachten sparen voor de Canto, dus hou ik de hartslag onder controle en stop regelmatig om drinken te kopen (warm). Ik passeer nog een mooi stuwmeer, een erg lange, grote gorge (met 5 tunnels - je kan er naast met de fiets) en verschillende mooie dorpen onderweg. Het uitzicht is totaal anders dan in Andorra. Ik bereik Sort; de start van de Canto. Nog een laatste keer iets eten en drinken, en op weg voor toch 1050HM. Meewind! Oef! Al duurt het niet lang, want bij elke bocht komt die wind letterlijk om de hoek kijken. Zelfde helling, mee of tegenwind scheelt al snel 3km/u... De Canto is mooi, maar niet zoals de Boixols. Omdat het ook al wat later is neem ik niet veel foto's. Na 1u27min bereik ik de top. Zelfs geen naamplaatje! Afdalen. Ook hier uitkijken voor die windstoten. En ze is liefst 26km lang. Al zitten er ook nog enkele stukken bergop in. De laatste 8km gaat het erg snel naar beneden! Dan, terug naar het hotel...
Eten , drinken, enz...
Foto's volgen nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten